DeathTrip – Kampanjeuke i Bodø

I høst skal MA-Ungdom besøke fire byer. Vi skal kampanjeuke med kampanjer fra DeathTrip som er laget av ungdommer i byen vi besøker. Først ut var Bodø. Her kjørte vi kampanjen Fyllekjøring – The Musical, laget av elever ved Bodin videregående skole. 

I høst skal MA-Ungdom besøke fire byer. Vi skal kampanjeuke med kampanjer fra DeathTrip som er laget av ungdommer i byen vi besøker. Først ut var Bodø. Her kjørte vi kampanjen Fyllekjøring – The Musical, laget av elever ved Bodin videregående skole. Gruppen kom til finalen med sin kampanje våren 2017.

Dette er filmene elevene ved Bodin vgs har laget. 

Denne uken har vi hatt kinoreklamen på Fram kino i Bodø, vi har hengt opp plakater rundt i byen og vi har vist frem utstillingen DeathTrip – On the road på Torget.

 

 

I tillegg har vi også hatt gladkontroll med politiet ved det nedlagte busstoppet ved Rensåsen Park. Vi stoppet 47 bilister. Politiet sjekket førerkort og tok promillekontroll. Ingen kjørte med promille. I tillegg stilte vi bilistene spørsmål om hva de ville vært mest redd for dersom de selv hadde kjørt i rus. Her skulle de velge tre ting som var viktigst for dem. Her svarte bortimot alle (43 personer) at det ville vært å skade andre. 19 personer svarte å skade seg selv og 19 personer svarte også fengselsstraff. 15 personer svarte å miste lappen. Andre ting flere nevnte var negativt for familien, problemer på skolen/jobben og sosial skam. Det var ingen som svarte at de var mest redd for boten.

Det var jevnt fordelt med bilister i forhold til alder og kjønn.

 

Her ser dere alle svaralternativene og antall svar:

Miste lappen – 15

Ødelegge kjøretøy – 1

Bot – 0

Andre økonomiske konsekvenser – 6

Fengsel – 19

Skade meg selv – 19

Skade andre –  43

Ikke få visum – 2

Ødelegge utdanningsmuligheter – 2

Negativt for familien – 13

Sosial skam – 9

Problemer på skolen / jobben – 12

 

Fordeling av kjønn og alder (6 stk ikke oppgitt):

Mann – 22

Kvinne – 19

Under 25 – 4

Mellom 25 og 39 – 13

Mellom 40 og 60 – 16

Over 60 – 8

 

Kampanjeuken ble en stor suksess!