Elvebakken vgs. vant årets DeathTrip-finale

Et øyeblikk kan endre livet ditt for alltid. Hadde du klart å leve med deg selv dersom du drepte noen du er glad i? Fortellingen om storebroren som kjører over lillesøsteren sin i fylla, er kåret til Norges beste kampanje mot fyllekjøring.

Et øyeblikk kan endre livet ditt for alltid. Hadde du klart å leve med deg selv dersom du drepte noen du er glad i? Fortellingen om storebroren som kjører over lillesøsteren sin i fylla, er kåret til Norges beste kampanje mot ruskjøring.

10-årsjubileum
Tirsdag 15. mai gikk årets finale i DeathTrip av stabelen på Saga kino i Oslo. Om lag 140 publikummere og deltakere hadde funnet veien til sal 2, der 10 finalister fra videregående skoler over hele Norge konkurrerte om å lage den beste holdningskampanjen mot rus i trafikken. I tillegg skulle 10-årsjubileet til DeathTrip i Norge feires.

– Dette handler om vår hverdag og våre liv. Ikke bli en av dem som opplever sorg og smerte fordi noen tok et enkelt, men feil valg én gang, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i sin åpningstale på finalen.

Han roste ungdommen og arbeidet de har gjort med de holdningsskapende kampanjene.

– Jeg ser på bidragene som en stor inspirasjon. Arbeidet elevene har lagt ned har en effekt og en betydning. Norge er det landet i verden der risikoen for å bli drept i trafikken er aller lavest, sammenlignet med hvor mange som bor her og hvor mye vi kjører, likevel trenger vi en påminnelse om hvor for det kan gå galt, sa samferdselsministeren.

FEIRET MED KAKE: DeathTrip startet opp i Norge i 2008, noe som selvfølgelig ble markert på årets finale.

Sterkt budskap
Det var Ruben Anda fra Elvebakken videregående skole i Oslo som laget årets vinnerbidrag «Dødelige konsekvenser», som viser hvor galt det kan gå hvis en velger feil én gang.

– Jeg har forsøkt å fortelle en historie som veldig mange kan kjenne seg igjen i, samtidig som den spiller på sterke grafiske virkemidler, forteller den glade vinneren.

I filmen og de syv tilhørende plakatene ser vi et sterkt bånd mellom søster og bror, der lillesøsteren løper mot bilen til broren med en tegning hun har laget av dem. Broren kjører i fylla, og registrerer ikke den lille jenta som kommer løpende. Dette ender fryktelig galt.

– Veldig mange har søsken, og jeg tror derfor de vil kjenne seg igjen i søskenforholdet jeg viser i filmen. Håpet er at kampanjen skal bidra til at folk tenker seg om en ekstra gang før de setter seg bak rattet i ruset tilstand, sier Anda.

DØDELIGE KONSEKVENSER: Slik ser én av plakatene til vinnerkampanjen ut.

Bidrag fra hele landet
Det er medieelever på videregående skoler over hele landet som står bak de mange holdningskampanjene som har konkurrert.

På andreplass i år kom Hanne Randulff Stein, Henriette Hagen og Ingvild Nystein fra Hetland vgs. i Stavanger, med kampanjen «I live».

Tredjeplassen gikk til Aslak Kolding, Max A.A. Martinez, Leonard Sepehri og Dennis Grønlund fra Hjalmar Johansen vgs. i Skien, med kampanjen «Unge og dumme».

– Jeg er kjempefornøyd med årets finale, og er veldig glad for alle de gode bidragene vi har fått inn. Arbeidet ungdommen gjør er med på å redde liv, sier Line Langaas, som er prosjektleder for DeathTrip og kampanjeansvarlig i MA-Ungdom.

Årets finalister var i tillegg til Elvebakken, Hjalmar Johansen og Hetland,  fra Nesbru, Hafstad, Sørumsand, Melsom og Lillestrøm vgs.

ANDREPLASS: Hanne Randulff Stein (til venstre) og Ingvild Netland Nystein fra Hetland vgs. kom på andreplass med kampanjen «I live».

106 drept i trafikken
I fjor var det 106 som ble drept i trafikken i Norge. Dette er det laveste antallet siden før andre verdenskrig.

– Antallet drepte barn og ungdom under 25 år gikk også kraftig ned, fra 27 drepte i trafikken i 2016 til 17 drepte i 2017. Det er fortsatt sånn at det er flest menn som dør, kjører ruspåvirket, holder høy fart og kjører uten bilbelte. Å gi ungdom gode holdninger gjennom for eksempel kampanjer er derfor fortsatt viktig, sier rådgiver Anne Beate Budalen, i MA – rusfri trafikk.

TREDJEPLASS: Aslak Kolding, Max A.A. Martinez, Leonard Sepehri og Dennis Grønlund fra Hjalmar Johansen vgs. i Skien, kom på tredjeplass med kampanjen «Unge og dumme».